Sälboda Gård
  • Ångskonerten Sälboda
  • Bildgalleri
  • Drift & verksamhet
  • Nyheter & press
  • Historia & kuriosa
  • Kontakt

Drift & verksamhet

Bildgalleri

Ångskonerten Sälboda

SÄLBODA

GÅRD

Nyheter & press

Historia & kuriosa

Kontakt

Ångskonerten Sälboda

  • 1852
  • 1853
  • 1854
  • 1855
  • 1856
  • 1861
  • 1867
  • 1868
  • 1873
  • 1874
  • 1890
  • 1892
  • 1911
  • 1913

Ångskonerten beställs vid Kustens Varv i Göteborg. Den byggs av ek och furu. Lastförmågan var 44 21/100 svåra läster.

Gör 3 resor under året. Två till Amsterdam och en till London. Kapten är C A Tjernberg.

Går på linjetrafik Göteborg – Hamburg – Bremen.

Går på kustfart utmed svenska kusten upp till Norrköping och vidare med svenska exportvaror till England och Tyskaland.

Gör några resor mellan Göteborg – Arvika. Från maj några resor i linjefart mellan Göteborg – Hamburg och därefter sjöfart på östersjön och Nordsjön. Några laster med havre från Lidköping och Mariestad för export.

Sätts i kontinuerlig trafik mellan Göteborg – Arvika. Ombord finns 10 kojplatser.

Skjuter den 10 oktober salut med signalkanonerna i samband med invigningen av nordvästra stambanan, sträckan Arvika – Charlottenberg.

Tas ur linjetrafik. Har isbrytningsuppdrag i Kalmarsund.

Säljs Sälboda till Mariestad.

Säljs Sälboda till Nornan linjen i Göteborg.

Säljs till Tösse och byggs om fårutökad lastkapacitet. Döps om till Bele.

Döps om till Ingeborg.

Säljs till Göteborg.

Förliser samma år, den 11 november klockan 07:00, med last av koks och antracitkol på Fiskmansgrundet utanför Hammarö, Vänern, på väg till England. Skrovet hamnar på 7-8 meters djup där rester fortfarande kan finnas kvar än idag. Skepparen, Johan Svensson Fröjdendahl dömdes till 200 kronor i böter för att inte ha en användbar kompass ombord och 300 kr i böter för vårdslös navigering.

Avföres ur rullarna. Finns att beskåda som modell på Sjöfarts Museet i Göteborg.